Gereed voor 2013?

Het kán zijn dat je te maken hebt met de nieuwe factuureisen in 2013. Kijk daarvoor in déze bijlage (3 blz) met daarin ook ‘n overzicht van de eisen nu en straks. Bij twijfel, overleg even. Dan kijken we er samen naar.

Omdat in 2013 geen contributie meer verschuldigd is voor de Kamer van Koophandel, dat werd tijd, moet je dus bedacht zijn op spookfacturen van oplichters. Maar goed, daar trap jij niet in, want je hebt er nú over gelezen.

Straks, in januari, hebben we één maand de tijd om aangiften BTW te doen, voor zover dit voor jou van toepassing is natuurlijk. Zorg er dus voor dat je op tijd de administratie van de afgelopen maanden gereed hebt.

Maar nu eerst:
Fijne feestdagen en een bijzonder voorspoedig en inspirerend nieuw jaar!!!

Tenslotte,
“Hoe groter de kloof, hoe mooier de bruggen.”  (Auteur onbekend)

Bewaarplicht en backups

Als ondernemer ben je verplicht om 7 jaar lang al je administratie te bewaren. Die bestaat o.a. uit alle kas en bankstukken, inkoopfacturen, verkoopfacturen, aantekeningen, en dergelijke. Bedenk dat ook agenda’s daaronder vallen.
Ook als je alles in de computer hebt staan, moet je de originele papieren daarnaast evengoed  bewaren. Het is daarom natuurlijk zaak om regelmatig backups te maken van de inhoud van je computer. Het kan niet vaak genoeg benadrukt worden en toch zijn er nog ondernemers die het met backups niet zo nauw nemen. Als je één keer ‘n flinke crash van computer of harde schijf hebt meegemaakt, leer je dat beslist af. Een externe harde schijf die je bijvoorbeeld elders kunt opbergen is qua prijs tegenwoordig geen beletsel meer.
Wil je die backups extra veilig hebben (bijvoorbeeld ook m.b.t. brand), zorg dan ook voor bijvoorbeeld online backup. Dropbox is daar een goed voorbeeld van. Er is een gratis versie met ‘n paar GB aan ruimte en voor minder dan honderd $ per jaar heb je al 100GB ruimte beschikbaar. Uiteraard zijn er ook andere goede online opslagdiensten.

Bedenk ook dat je dus backups moet maken van je digitale agenda’s als je die in een smartphone gebruikt!

Verhoging BTW per 1 oktober 2012

Het kan je bijna niet ontgaan zijn dat de BTW per 1 oktober 2012 omhoog gaat van 19% van 21%. Als je hiermee te maken hebt, lees dan even verder.
De algemene regels zijn als volgt.
Voor de bepaling welk tarief moet worden gebruikt op de facturen is het moment van prestatie (dienst/of levering) van belang.
  • Wordt de (belaste) prestatie vóór 1 oktober geleverd dan moet er worden gefactureerd tegen 19%
  • Wordt de (belaste) prestatie geleverd na 30 september dan moet er worden gefactureerd tegen 21%
  • Doorlopende prestaties worden gesplitst.